justerica.blogg.se

Mysteriet med min mage

Publicerad 2013-01-07 06:42:53 i Allmänt,

Som jag skrev igår så är det nya tag med maten från&med idag. Jag vet ju att jag inte borde "fuska" men nu är det som det är... Trots att jag mår dåligt av vissa livsmedel så är det svårt att låta bli. Men samtidigt så vet jag att det inte är värt det. Några minuters "tillfredsställelse" för flera dagars besvär..? Nej tack!

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle dra det här med maten och problemen ang detta någon gång. Så här kommer en liten kort sammanfattning om någon är intresserad; Jag misstänker att jag "lider" av IBS (känslig tarm) eller något liknande. För proverna jag tagit, och jag har tagit massor, visar ingenting. Jag är inte gluten eller laktosintolerant men jag reagerar ändå om jag får i mig för mycket av det. Magen sväller något galet och jag ser gravid ut och vid riktigt dåliga dagar kan jag inte ens knäppa byxorna.. Potatis, pasta, ris osv får även det kroppen att protestera. Sist jag åt pommes trodde jag att ett besök på akuten var väntat.... Den smärtan vill jag aldrig uppleva igen!

Så i den utsträckning jag kan, så äter jag laktosfritt och det har funkat bra, så det tänker jag fortsätta med. Men att hålla mig till glutenfritt är svårare. Mycket svårare. Men jag måste ge det en chans, på riktigt. Inget mera bröd..!

Så detta är alltså ingen livsstil jag valt utan det är något jag troligtvis måste leva med. Livet ut. Och det är väl egentligen ingen större chock då vi har både laktos och glutenintolerans i släkten. Plus andra mag&tarmproblem. Man får helt enkelt försöka hitta en livsstil som fungerar och jag tror jag är på god väg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela